Wednesday 20 July 2011

resipi yang gagal (JAGUNG)

Jagung
seperti biasa semangat mencuba resipi baru begitu mengujakan,
ingatkah anda resipi ini http

http://resipirasia.blogspot.com/2011/07/betik.html




saya dengan begitu kreatif telah memperbaharuhi resipi ini dengan satu bahan yang memang saya gemari iaitu jagung.



saya sangat mengemari jagung kerana:

-  Amalan memakan jagung boleh menguatkan tulang, gigi, rambut dan hati kerana terdapatnya antioksidan.

- Ia juga boleh menurunkan tekanan darah serta melawaskan pembuangan air kecil. 

- Jagung juga mengandungi karbohidrat yang memberikan tenaga kepada tubuh.

-Ia sesuai dijadikan makanan semasa berdiet kerana sifatnya yang bebas lemak, kolestrol dan rendah kalori.




Kandungan Nutrition:


Jagung muda kaya dengan 
- protein, 
- beta-kerotina,
- vitamin A,B1,B6,C dan K,
- kalsium,
- fosforus,
- zat besi,
- serat tinggi 
- dan mengandungi sejenis minyak bermutu tinggi yang baik untuk kesihatan.


cerita menyedihkan:
selepas memanaskan susu cair dengan sedikit air, 
serta merebus sagu tersebut, setelah sejuk baru letakan buah betik....

Tersebutlah kisah, ingin mencampurkan jagung di dalam manisan tersebut untuk lebih nyaman konon.

Maka saya rebus jagung yang telah di parut, sampy empuk.
kemudian masukan sagu,
setelah agak masak,
perlahankan api dan masukan susu pekat sikit 
dan masukan susu cair penganti santan.

konfemlah bila masuk susu mesti letak garam sikit baru ada rasa lemak-lemaknya.

time rasa, wow agak sedap juga...

setelah sejuk, dengan sungguh excited saya pun masukkan semua buah betik yang dikisar ke dalam periuk tanpa try masuk amaount sedikit dlu.

wow, time rasa....emmmm memang sedap.... 
(kakak saya pun suka sampy ambil gambar nak letak kat FB)... 
Sebab banyak sgt masak dia ckp nak bw p ofis lah sikit esok......

setelah 30 minit, apa yang berlaku?????

rasa manisan menjadi pahitan...huhuhu

sangat pahit dan berair...

MMaka saya membuat kesimpulan resipi ini gagal kerana telah mengalami tindak balas kimia yang tidak dapat saya fahami.

Klu ada alat ujikaji mungkin saya boleh uji bahan apa yang telah mengalami pengoksidaan atau penurunan sehingga terlalu pahit...

bau macam fomaldehit...

hehehehe

sekian al-kisah memasak masakan yang gagal.


kesimpulannya,
jika ingin mencuba resipi yang belom pasti mekesure 
buat dgn amaunt yg sedikit.


resipi jagung ke-2

selalunya kita nampak jagung rebus, bakar, bubur, kukus.. mcm2 lagilah ..
hari nie kita try resipi cucur pulak.....


Resepi Cucur Jagung

Bahan-bahan
1 cawan isi jagung
1/2 cawan isi udang ~ dipotong kecil
2 cawan tepung gandum
1 bj telur
1 sudu teh yis mauripan
1 sudu teh garam halus
1 sudu teh gula
Daun saderi dan daun bawang ~ dihiris halus
1 bj cili merah ~ dicincang
1/2 labu bawang besar ~ dicincang
3/4 cawan air
Minyak untuk menggoreng

Cara Menyediakannya


1. Masukkan kesemua bahan2 kecuali air dan minyak ke dalam sebuah bekas.
2. Masukkan air sedikit demi sedikit dan kacau hingga sebati.
3. Biarkan seketika, lebih kurang 15 – 30min atau sehingga adunan nampak naik.
4. Panaskan minyak dan gorenglah sehingga masak.
5. Toskan dan boleh la dihidangkan dgn sos kegemaran anda.








ATAU


JAGUNG CAWAN:


AL-KISAH

Dulu saya memang xgemar jagung cawan ni.
first tima makan ketika di UK.
Bukan di united kingdom yer.... 

Ujana Kewangan di Labuan...(tempat paling famous student)


kerana saya merasa makanan ini tidak sihat, (rasa marjerin dan penuh dengan minyak)... 
dalam hati macamnalah kawan saya boleh makan bendalah nie...

tak sihat langsung, cakap nak diet?... tapi terpaksa jugalah makan sebab member dah belanja, takkan nak buang pulak...


setelah 4 tahun berlalu, saya tak pernah lagi menjamah makanan tersebut. masih terbang-bayang di fikiran rasa kurang enak di leher.



saya masih ingat lagi dialog antara saya dengan student yang berniaga di gerai pameran uitm Shah Alam.


student hensem: kak! xnak beli ker?


saya: tak per lah adik tak suka jagung cawan..


student hensem: akak jgn ckp mcm tu, confem lepas try esok akak mesti beli lagi. belilah manatau ada member2 nak makan.


belilah satu nak beli untuk anak jiran sebelah booth pameran kitaorang. masih ingat lagi kenakalan budak tersebut sampay skrg. gemuk n comey


saya: bagilah saya 1


student hensem: nak perisa apa?


saya: apa2lah yg paling sedap...


student hensem: nak black paper atau white paper (lada putih)?


saya: black paper? kegemaran saya tu, bagilah saya black paper.


tiba-tiba kawan saya muncul. 


saya: bagi satu lagi white paper.....


student hensem: taknak try yang mix ker?


saya: xperlah esokan ada lagikan, manatau xsedap.


kawan saya: sedaplah jagung cawan nie... 


saya pun ikut merasa... wow sedapnya, tiba2 terfikir xjadilah bagi kat budak tu sebab sedap sangat... 


memang sedap....keesokannya saya datang lagi bawa member2 lain, nak mencuba resipi mix black and white... sampai sekarang saya telah menjadi pengemar jagung cawan........


resipi dia:


- jagung kukus
- susu sejat dan krimer
- black paper, white paper atau mix saja....
- tiada merjerin so memang xrasa minyak....
- ada lagi kot bahan lain, tp xperasan apa lg...




sekian cerita hari ini...

No comments:

Post a Comment