Friday 15 July 2011

Apakah vitamin



APAKAH DIA VITAMIN?
PENGENALAN
Vitamin boleh di bezakan berdasarkan ketelarutan pada air atau lemak. terdapat 7 jenis vitamin. iaitu A, B, C, D, E, K. Ingat yer hanya vitamin B dan C saja yang larut pada air. yang lain (A,D,E,K) larut dalam lemak.
Bezanya ialah vitamin yang larut lemak akan di simpan di dalam jaringan adipose (lemak) dan di dalam hati. Vitamin ini hanya digunakan apabila badan kekurangan dahan tersebut. Jika tidak diperlukan ia di singkirkan dari badan. (dari beberapa hari – 6 bulan). 
Manakala vitamin yang larut air hanya akan di simpan sedikit, tapi kebiasaannya akan segera hilang bersama-sama aliran makanan. Di mana apabila di cerna ia akan masuk ke dalam salur darah. Jika tidak di perlukan oleh badan ia akan di singkir terus dari badan bersama-sama tinja anda. Oleh sebab itu, vitamin ini di perlukan secara terus-menerus. Maka elakkan makan buah-buahan selepas makan nasi @ mknn berat2. Seeloknya makan buah sebelum makan nasi.
Vitamin E tidak sesuai diambil bersama sumber zat besi (iron) kerana zat besi boleh memusnahkan vitamin E.
Setiap sayur-sayuran dan buah-buahan mempunyai kandungan vitamin yang tersendiri.
Boleh dikatakan hampir semua makanan mempunyai kandungan vitamin. Cuma yang membezakan adalah jenis-jenis vitaminnya.
i) Tomato - kaya dengan vitamin A, C, dan serat juga zat besi.
ii) Avokado - kaya dengan khasiat protein, kalsium, zat besi, vitamin A dan C.
iii) Pisang - vitamin A dan C, potasium dan zat besi.
iv) Nanas - vitamin A, B, dan C.
v) Telur, susu, hati - menyediakan vitamin A.
vi) Kekacang dan daging - sumber kepada vitamin B1.
vii) Keju, putih telur, dan yogurt - menyediakan vitamin B2.
viii) Ubi kentang, sardin, dan tuna - sumber untuk vitamin D.
ix) Sayuran berdaun hijau, kacang soya, dan gandum - kaya dengan vitamin E.
x) Kubis dan daun salad - penyumbang kepada vitamin K.


KESAN PENGAMBILAN BERLEBIHAN

Ramai yang menganggap bahawa vitamin dan mineral tidak memudaratkan apabila diambil berlebihan kerana mempercayai lebih banyak lebih baik. Hakikatnya bahawa apa saja yang diambil berlebihan pastinya akan membawa kesan yang memudaratkan. Begitu juga halnya dengan vitamin dan mineral yang mana pengambilan yang berlebihan akan menyebabkan ketidakselesaan dan dalam keadaan tertentu akan merosakkan badan kita.
Vitamin larut lemak umpamanya jika diambil berlebihan akan berkumpul dalam aliran darah dan boleh menyababkan keracunan bila mencapai paras kepekatan yang tinggi.
Vitamin A yang diambil secara berlebihan boleh menyebabkan sakit kepala, loya, cirit, kulit kering/gatal, rambut gugur dan hilang selera makan. Lemah badan dan pusingan haid tidak menentu adalah gejala biasa namun dalam keadaan yang teruk  boleh menyebabkan sakit tulang serta pembesaran hati dan limpa. Beta kerotin dalam dos yang tinggi pula boleh menyebabkan kulit bertukar warna oreng kekuningan dan bagi wanita mengandung menyebabkan kecacatan.
Vitamin D yang diambil berlebihan boleh menyebabkan simpanan luar biasa kalsium pada  tisu lembut, dinding salur darah dan buah pinggang. Ia juga merencat tumbesaran pada kanak-kanak.

No comments:

Post a Comment