Monday 26 September 2011

makanan dan kalsium

Apabila cakap pasal kalsium pasti saja anda terfikir Tulang lalu terbayang susu, itulah kesinambungan diantaranya. tp selain tulang kalsium juga penting untuk Gigi, Proses pembekuan darah,Sistem metabolisme tingkat sel,dan sistem perkembangan saraf


syukurlah kepada mereka yang perutnya boleh menerima sumber tenusu.
tapi ada antara kita yang tidak cukup bertuah memperolehi sumber kalsium melalui susu. tapi jangan bersedih ada beberapa sumber lain yang telah disediakan untuk anda.


jangan ambil mudah dengan sumber kalsium ini yer.... 
ini kerana, pernah anda tengok orang tua yang bongkok seperti melakukan ruku"
klu sebab memang nak sentiasa ruku" kepada pencipta xkisah. tapi disababkan tulang belakang sudah rapuh dan membengkok. itulah hakikat tua, masing2 ada takdir tp kita mampu mengubahnya sebelom sampai waktunya.


jangan tunggu tua, sekarang ni umur 30an sudah ada yang sll sakit tulang belakang....

kenali sumber kalsium:


1). susu
2). keju (cheese cake/yogurt/icecream/butter/mozzerella)
3). sayuran hijau (eg-brokoli/sawi/bayam)
4).kacang-kacang (kacang hijau)


so jadilah penguna bijak kalau ingin membeli makanan untuk anak2 anda. kalau nak beli makanan sampingan kat anak2 dipasaraya, pilihlah yang sewajarnya, jangan pilih makanan yang merepek-repek yang banyak pewarna (menyebabkan anak hiperactive) dan MSG (kecenderungan untuk terus makan~masalah obes).

penting:

perbanyakan juga vitamin D sewaktu mengambil kalsium, ini membantu penyerapan kalsium lebih tinggi. satu hari kita memerlukan 1000mg kalsium bersamaan 1 gelas susu. tapi bukan semua sumber kalsium ini akan diserap tubuh. mungkin half daripadanya. maka dengan turut mengambil vitamin D, ini dapat meningkatkan penyerapan kalsium.


berhati-hati:


jika anda mengamalkan diet high protien (daging/telur/ikan) pastikan anda turut meningkatkan pengambilan kalsium. kerana untuk pemecahan molekul protein anda perlukan sumber kalsium. jika paras kalsium kurang dalam darah maka kalsium pada tulang akan di gunakan. 

elakan juga pengambilan kopi (keffein)secara berterusan dan berlebihan. ini menghalang penyerapan kalsium terus kepada tulang. cara terbaik tambahkan susu (bukan creamer) kedalam kopi.


RESIPI MUDAH DAN BERKHASIAT:


mungkin selalu jak anda buat, tp xtau khasiatnya atau mungkin ada yang terlepas pandang tentang kepentingan breakfes tapi inilah yang sebaiknya sebagai pembuka metabolism pada pagi hari.  pastikan anda tidak skip breakfes setiap hari. 

jika anda breakfes tidak teratur metabolism dan energi anda juga akan up-down.

bahan-bahan:

1).  2biji telur direbus separuh masak ( multivitamin)
kuning telur (sesuai kepada mereka yg ingin menurunkan berat badan)
boleh letak bawang merah (alkaline kerana telur bersifat acidic)
letak lada sulah (white pepper juga turut meningkatkan metabolisma)
boleh letak kicap sebagai perisa.


2). carrot dan susu.
jika anda tidak boleh minum susu segar secara direct, ambillah susu segar tersebut dan blend bersama carrot atau apa saja buah yang boleh membantu anda menghilangkan rasa susu. boleh letak serbuk coklat....


maka hidangkanlah  sepotong roti. boleh tambah kacang yang kat tin tu.
nah sekarang anda sudah cukup kalsium, protein dan juga karbohidrat.


sekian.....



















No comments:

Post a Comment